Welke designtrends zien wij in 2020? image

Welke designtrends zien wij in 2020?

31/03/2020

2020 is al even gevorderd. De lente is begonnen, maar helaas kreunt de wereld en ons land onder de zware Corona-crisis. Ondanks alles willen we u toch vertellen welke designtrends wij dit jaar in ons vakgebied zien. De tekst van deze blogpost was immers al klaar vòòr het uitbreken van COVID-19. Als workspace designers houden wij voortdurend de vinger aan de pols. Die kennis en ervaring delen we graag met u. Dit keer in de vorm van deze trends die de toekomst ongetwijfeld zullen bepalen.


  1. Technologie zorgt voor meer efficiëntie op kantoor
    Technologie gebruiken om kantoorruimte efficiënt te beheren? Ook dit jaar neemt het verder aan belang toe. Denk bijvoorbeeld aan de Meet-Work-Visit software van GoBright. De facilitymanager krijgt door een slimme analyse van data een steeds beter zicht op het gebruik van de werkomgeving. En dankzij een efficiënt gebruik van kantoorruimte bespaart hij. Denk hierbij o.a. aan schoonmaakkosten en het energieverbruik.

    Ook werknemers die flexibel werken hebben belang bij het gebruik van deze technologie. Met behulp van een app kunnen ze beschikbare werkplekken op kantoor snel en eenvoudig opsporen en reserveren. Maar ook als ze een collega face-to-face willen spreken, hebben ze die met de app in een handomdraai gevonden. Zelfs het bureau dat hij gebruikt op kantoor wordt in een handomdraai aangepast aan zijn persoonlijke voorkeuren. Deze nieuwe technologieën en software maken het kantoorleven in de toekomst efficiënter, goedkoper en een stuk eenvoudiger.

  2. De kantoortuin is dood, leve activity-based working
    De kantoortuin heeft duidelijk zijn tijd gehad. Keer op keer wordt bevestigd dat samenwerken in grote kantoorruimtes veel werknemers laat ‘lijden’. Er is te veel lawaai en afleiding en te weinig mogelijkheid om geconcentreerd je werk te doen. Medewerkers kampen met vermoeidheid, concentratieverlies, stress en hoofdpijn.

    Activity-based working is daarom dé toekomst. Deze aanpak zorgt ervoor dat elke medewerker voor elke opdracht de juiste werkplek vindt. Wil hij geconcentreerd en gefocust werken? Dan kiest hij voor een stilteruimte. Werkt hij aan een opdracht waarvoor samenwerking nodig is? Dan wijkt hij uit naar een huddle room. Of zelfs de koffiecorner om even informeel te overleggen.

    Wij verwachten dan ook dat meer en meer werkgevers gaan kiezen voor een gezonde inrichting van werkplekken. Activity-based working is daar een antwoord op.

  3. Een biofilisch design wordt trendy
    De mens heeft een ingeboren behoefte om in contact te staan met de natuur. Klinkt dat zweverig? Onderzoek toont nochtans aan dat een biofilische omgeving stress verlaagt en een positieve invloed op de gezondheid heeft. Een biofilisch design verwerkt elementen van de natuur in een gebouwde omgeving. Denk aan een green wall of moswand. Zo’n type inrichting leidt tot minder stress, een beter waarnemingsvermogen en een positievere gemoedstoestand.

    Dat heeft ook bedrijfsmatig zijn voordelen, want bedrijven verspillen miljarden per jaar aan verloren productiviteit als gevolg van stressgerelateerde ziektes. Gezonde werknemers zijn daarentegen productiever en verbeteren de winstcijfers. Een biofilische inrichting van uw kantoor betaalt zichzelf dus terug. We zien de laatste jaren dan ook dat deze ontwerpvisie op talrijke gebieden wordt toegepast, zoals in de ontwerpen van scholen, kantoren en hotels.

  4. Het nieuwe normaal: een duurzame en circulaire kantoorinrichting 
    De toegenomen aandacht voor het klimaat maakt steeds meer mensen ervan bewust dat grondstoffen eindig zijn. We moeten bewust omgaan met de grondstoffen en materialen die we ter beschikking hebben. En eraan werken om minder afval te creëren, alternatieve toepassingen te bedenken en levensduurverlenging voor producten te vinden. Maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) mag gerust een nieuwe evidentie worden.

    Ook wij als workspace designers trekken volop de kaart van de circulaire economie. Hergebruik van materialen wordt steeds normaler en een nieuwe reflex van denken. Spaarzaam en duurzaam met onze grondstoffen omgaan is niet langer een vrijblijvende hobby, maar wordt meer en meer een nieuwe levensstijl. Ook voor bedrijven.

  5. Vier generaties ‘thuis’ op kantoor 
    Een vijfde trend – of misschien ook wel uitdaging – is beantwoorden aan de verschillende belangen en behoeftes van vier generaties op de werkvloer. De uitdaging is om een werkomgeving te creëren waar werknemers van al die generaties zich goed voelen. Anders gezegd: zorgen voor de beste employee experience.

    De huidige beroepsbevolking telt vier generaties: babyboomers en de generaties X, Y en Z. De babyboomers zijn al een behoorlijke tijd actief op de arbeidsmarkt, terwijl generatie Z zich net aan het positioneren is. Elke generatie heeft haar eigen normen, waarden, gedrag én visie op de werkomgeving. Dat kan soms wel eens botsen. Dus de uitdaging is om een werkomgeving te creëren waarin werknemers van verschillende leeftijden optimaal hun werk kunnen doen én er zich ook goed voelen. Het levert u toegewijde werknemers op die zich met enthousiasme inzetten voor uw organisatie.


Wilt u graag wat dieper ingaan op (een van) deze thema’s? Of met ons nadenken over hoe u deze trends integreert in uw bedrijf? Neem dan vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.