Workplace nudging image

Workplace nudging

27/02/2020

2008, het jaar van de doorbraak voor ‘nudging’. Volgens Wikipedia werd het woord ‘nudging’ toen voor het eerst beschreven. ‘Nudging’ is een ‘gedragspsychologische motivatietechniek waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen’. Oók in dat jaar brachten de wetenschappers Richard Thaler en Cass Sunstein het boek Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness uit. En de term ‘nudging’ was definitief gelanceerd.


‘Nudging’ of ‘nudgen’ komt van het Engelse woordje ‘nudge’ (een duwtje). Als je aan ‘nudging’ doet, geef je iemand dus een duwtje in de 'goede' richting. Het klassieke voorbeeld kent u vast wel. De nepvlieg in het urinoir om mannen beter te laten mikken. De nudge verandert het gedrag van mensen dus op een voorspelbare manier zonder dat er dwang achter zit.

Nudging op de werkvloer
Ook op de werkvloer is ‘nudging’ een handig instrument om medewerkers positief te beïnvloeden. Als bedrijfsleider of ondernemer zult u het vast ook al gemerkt hebben: mensen houden niet zo van verandering. We blijven graag de platgetreden paden bewandelen. Dat geeft ons rust en zekerheid. In het dagelijks leven staat ons leven immers bol van de keuzes. Ons brein kan hierdoor snel uitgeput raken, we krijgen keuzestress.

Willen we dingen veranderen en verbeteren in ons leven, dan hebben we daar vaak een ‘nudge’ voor nodig. In de werkcontext kunt u bijvoorbeeld staand werken stimuleren omdat u weet dat dat gezonder en beter is voor werknemers en de vergadertijd daardoor verkort. Een ‘nudgeteam’ in een bedrijf in Utrecht slaagde met succes in deze opzet. Bureaus werden ’s ochtends standaard op stahoogte gezet en na een paar maanden werkten er 6 procent meer medewerkers staand.

Hou het luchtig
‘Nudging’ is geen methode om iets op te leggen aan uw medewerkers. Het heeft allereerst een vrijblijvend en positief karakter. Daarnaast moet er keuzevrijheid blijven voor diegene die met de ‘nudge’ te maken krijgt. En ten slotte moet de nudge een toevoeging zijn in het geheel, dus geen faciliteit op zich.

Een sterk voorbeeld hiervan is de ‘nudging piano’ van wetenschappers Thaler en Sunstein. Ze zorgden ervoor dat traplopen in het metrostation in Stockholm een stuk aantrekkelijker werd. Hoe deden ze dat? Door de traptreden om te toveren tot pianotoetsen met elk hun eigen toon. Het aantal mensen dat voortaan de trap nam, steeg met maar liefst 66 procent. Maar zoals ‘nudging’ het voorschrijft, werd het geen verplichting, want de roltrap bleef ook bestaan.

Nudgen met kantoorinrichting
Ook in uw bedrijf kunt u met kleine maatregelen het gedrag van medewerkers positief beïnvloeden. Als workspace designers denken we graag met u mee hoe u dat vormgeeft via uw kantoorinrichting.

Wilt u uw medewerkers stimuleren om vaker staand te werken of om meer voor de trap te kiezen?
We leggen u graag onze creatieve oplossingen voor. Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek!


Filmpje over de ‘Nudging piano’