Thuiswerk is een vorm van vrijheid en flexibiliteit die niet meer zal verdwijnen. Mits goed geïmplementeerd is het immers een zegen voor zowel werkgever als werknemer. Bovendien wordt het gegarandeerd een steeds belangrijker argument om die laatste te kunnen aantrekken en/of behouden. De vrijheid om zelf je tijd te kunnen indelen wordt voor de komende generaties namelijk sowieso een van de belangrijkste aspecten van een job.
Het leren omgaan met deze nieuwe werkcultuur en de positieve resultaten ervan, zullen het wederzijds vertrouwen van werknemers van alle rangen met de tijd automatisch doen groeien. Net zoals de noodzakelijke zelfdiscipline van iedere thuiswerker. Aan de bedrijven anders om daar met opleiding en training aan te werken.
De twee overblijvende cruciale onderwerpen zijn teamwork en infrastructuur. Bedrijven zullen zich zodanig moeten organiseren dat (spontaan) contact met collega’s en het levensnoodzakelijke teamwork te allen tijde mogelijk blijven. En dat werknemers thuis aan een even ergonomisch verantwoorde, professionele werkplek kunnen werken als op kantoor. In de wetenschap dat dat voordeliger is dan de installatie van een werkplek op kantoor, mag dat alvast geen probleem zijn