02.02.2022

Vijf doeltreffende tips voor een gezond binnenklimaat

Het binnenklimaat op kantoor (en van thuiswerkplekken) staat nog meer in de belangstelling sinds de coronapandemie. Een goede ventilatie is dan ook een belangrijk instrument om de kans op besmetting te verlagen. Maar wanneer spreken we nu eigenlijk van een gezond binnenklimaat? En hoe zorgt u daar als werkgever voor?


Er zit een luchtje aan
U herkent het vast wel. Na een aantal uren werken op kantoor of thuis, voelt u zich suf en futloos. U denkt terug aan uw tijd op school. Uren in de klas zitten en op het einde van de dag met hoofdpijn en een lamlendig gevoel terug naar huis. De oorzaak? Teveel CO2 in de klas. Wij mensen ademen zuurstof in en CO2 uit. Als die CO2 niet wordt afgevoerd en er onvoldoende zuurstofrijke lucht wordt aangevoerd, verliest u uw concentratievermogen. U kunt hoofdpijn krijgen en uw werkprestaties nemen af.


CO2-meter
Om een te hoge concentratie aan CO2 te meten is de CO2-meter het juiste toestel. Het is ondertussen al een goed ingeburgerd meetinstrument bij heel wat bedrijven, scholen en andere instellingen. De bedoeling is om het CO2-niveau onder de 900 deeltjes per miljoen te houden. Stijgt de waarde boven de 900 ppm, dan is het dringend tijd om te verluchten! Of misschien hebt u al een professioneel ventilatiesysteem? Ook die kan de CO2-concentratie in ruimte in de gaten houden en in actie schieten wanneer nodig.


Meer dan frisse lucht
Gaat het bij gezond binnenklimaat dan vooral om tijdig luchten of een goede ventilatie? Toch niet, het binnenklimaat wordt bepaald door meerdere factoren. Naast de CO2-concentratie in de lucht spelen o.a. ook de temperatuur en de luchtvochtigheid van een omgeving een rol. Factoren die u niet kunt zien met het blote oog, waardoor ze niet zo opvallen. Toch zijn het belangrijke zaken om aandacht aan te besteden. Want een ongezond binnenklimaat heeft vervelende gevolgen. Dus wees alert voor een drukkende of droge lucht, tocht, onaangename geuren, een te warme of te koele werkplek. Die kunnen hoofdpijn, concentratieverlies en verminderde werkprestaties veroorzaken. Daarom geven we u vijf concrete tips die zorgen voor een gezond binnenklimaat.


  1. Creëer een behaaglijke en comfortabele werkplek
    Een aangename werkomgeving begint bij de juiste kamertemperatuur. Tussen de 18 en 21 graden wordt meestal aanbevolen. Zorg voor een stabiele temperatuur die vooral niet te laag zakt. Een ander aandachtspuntje: vermijd dat u in de tocht zit. Krijgt u een stijve nek door de airco of blijft uw neus maar lopen omdat u zich in een luchtstroom bevindt? Zoek met de verantwoordelijke naar een passende oplossing.

  2. Zorg voor een goede ventilatie
    Is er een verschil tussen verluchten en ventileren? Ja. Bij verluchten zet u een raam of deur open om een verse luchtstroom te creëren. Dat is niet altijd mogelijk en wenselijk als u met meerdere collega’s op kantoor zit. Daarom kunt u ook ramen op een kier zetten tijdens de pauze of als een ruimte even niet gebruikt wordt. Zorg er daarnaast voor dat luchtroosters vrij zijn van vuil en stof en niet worden geblokkeerd door meubels of andere objecten.

    Beschikt u over een ventilatiesysteem dan hebt u geen last van deze problemen. Het systeem ververst de lucht voortdurend. Vervuilde lucht wordt afgevoerd en verse en gezonde buitenlucht wordt de kantoorruimte ingeblazen. Bijkomend voordeel is dat het systeem ook een CO2-meter kan bevatten en in actie treedt bij overschrijding van te hoge waarden. Zo bespaart u gelijk ook energie en verwarmingskosten.

  3. Bevochtig een te droge lucht
    In een werkruimte waar de luchtvochtigheid laag is, blijven verontreinigingen lang in de lucht zweven. Dat merkt u direct aan uw huid en ogen, zeker als u contactlenzen draagt. Door regelmatig te luchten en gebruik te maken van een bevochtiger, verbetert u de luchtkwaliteit. Er zijn heel compacte humidifiers beschikbaar die u zelfs als gadget op uw bureau kunt zetten. Een andere manier om de luchtvochtigheid omhoog te krikken, is door een bakje water aan of op de radiatoren te plaatsen. De verdamping van het water houdt de vochtigheid in de lucht op peil. Vergeet niet het water regelmatig te verversen, want stilstaand water is een broedplek voor schimmels en bacteriën.

  4. Ontvochtig lucht die te vochtig is
    Maar wat gedaan als uw thuiswerkplek of kantoor gehuisvest is in een oud pand of zich in de buurt van grachten of een bosrijke omgeving bevindt? Dan is het omgekeerde soms aangewezen, de luchtvochtigheid verlagen. Luchtontvochtigers leveren daarbij goed werk. Pakt u het liever wat natuurlijker aan, dan helpt regelmatig ventileren ook, of u haalt gewoon wat planten in huis.

  5. Werk aan een uitstekende luchtkwaliteit
    Naast een te droge of vochtige lucht, zweeft er ook nog eens van alles in die lucht die we inademen. Van pollen en bacteriën tot schadelijke chemische fijnstof en allergenen. Ook al wordt er dagelijks gepoetst, deze kleine nare stofjes blijven toch vaak achter. Wat kunt u doen? Zet ringmappen, boeken en andere paperassen in een aparte ruimte of berg ze op in een gesloten kast. De printer krijgt ook best een eigen plaats want hij stoot tonerstof uit en dat ademt u beter niet in.

    Wilt u nog een stap verder gaan, gebruik dan een luchtreiniger. Dat is iets anders dan een luchtbevochtiger. Een luchtreiniger filtert stof en gassen uit de lucht, helpt geuren en allergieën tegen te gaan en verhoogt de luchtkwaliteit. Of vergroen uw kantoor. De NASA deed namelijk onderzoek naar het effect van planten op kantoor en wat bleek? Bepaalde planten blijken zeer effectief in het zuiveren van hinderlijke kantoorlucht. Het gaat dan eerst en vooral over de Areca Palm, de Sansevieria, de Scindapsus en de Gerbera. Ze zorgen tegelijkertijd ook voor een aangenamere werkomgeving en dragen bij aan een betere concentratie en positievere gemoedstoestand.


Wilt u ook een prioriteit maken van een gezond binnenklimaat op uw werkplek? We staan u graag bij met onze expertise en advies. Neem contact met ons op voor meer informatie of een vrijblijvend gesprek.

OVERZICHT
           
                                
                       
                        

Pami breidt tewerkstelling fors uit dankzij megacontract met federale overheid

                    

Persbericht De Belgische kantoorinrichter Pami heeft opnieuw een mega-order binnengehaald. “We ontvingen zopas het goed...

                        LEES MEER                 
      
       
                                
                       
                        

Hoe laat u vier generaties op kantoor efficiënt samenwerken?

                    

Generatie Z stroomt sinds 2016 de arbeidsmarkt in. En doordat babyboomers langer aan de slag blijven, is de kans groot d...

      

Contacteer ons

Hebt u een concrete vraag of wenst u advies over een specifiek onderwerp? Of wilt u gewoon eens vrijblijvend kennismaken? Laat het ons weten.


Liever telefonisch? Bel dan +32 11 800 700

Uw bericht is goed verzonden. Wij nemen snel contact met u op.

Ontdek de mogelijkheden

in ons gratis e-book

We hebben nog even jouw e-mailadres nodig voordat je ons E-book kunt downloaden.
Vul hieronder jouw e-mailadres in.

Uw bericht is goed verzonden. Wij nemen snel contact met u op.

Inspiratieboek downloaden

Het inspiratieboek is geopend in een nieuw venster. Als je browser dit venster heeft geblokkeerd, kan je het inspiratieboek openen door op deze link te klikken:
klik hier om te downloaden.

Wil je het inspiratieboek ook per post ontvangen?
Laat dan even onderstaande gegevens achter.

Liever telefonisch? Bel dan +32 11 800 700

Bedankt voor je aanvraag.
Wij sturen de brochure zo snel mogelijk op.


Vriendelijke groeten
Het Pami-team