JBC

Loftsfeer voor het nieuwe hoofdkantoor van modeketen JBC

Voor de bekende Belgische modeketen JBC ontwierp Buro B uit Genk een nieuwe hoofdzetel en de nodige logistieke infrastructuur in Houthalen-Helchteren. Voor Bart Claes, CEO van JBC was het centraliseren van de administratie, het creatief team en de logistiek op één locatie een essentieel gegeven. Buro B heeft samen met Pami een gebruiksvriendelijke en warme werkomgeving ontwikkeld, die perfect aansluit bij de architectuur van het gebouw.

Het kantoorgebouw voor de administratie, het creatief team en de directie is op een hoek van de site opgetrokken, zodat niets een latere uitbreiding van de magazijnen in de weg staat. Aanvankelijk was het de bedoeling om het ontwerp meerfasig uit te voeren. Een eerste fase werd direct benodigd en voorziet in 8.600 m² werkruimte. Door de snelle expansie van het modebedrijf werd besloten om ook de tweede fase al te bouwen en casco voor te bereiden op de verdere afbouw, waardoor de extra vierkante meters zeer snel operationeel gemaakt kunnen worden. Het kantoorgebouw biedt nu 12.000 m² totale nuttige oppervlakte.  

JBC hecht groot belang aan haar sociale verantwoordelijkheid als onderneming. Deze zorgzaamheid is ook alom aanwezig in zowel de constructie van het gebouw als de inrichting ervan. Pami heeft JBC bijgestaan met het vinden van leveranciers die over de noodzakelijke milieulabels en certificaten beschikken. Bovendien worden de Pami-kantoormeubelen in Belgisch Limburg geproduceerd, waardoor een lange transportweg kon vermeden worden en daardoor ook een aanzienlijk volume CO2-uitstoot, één van de elementen die doorwegen op het maatschappelijk verantwoord ondernemen door een organisatie.

Als modebedrijf en bouwheer stelde JBC zich tot doel voor de meer dan 200 medewerkers een esthetische en inspirerende werkomgeving te laten ontstaan. Opdrachtgevers Ann en Bart Claes zijn zich ten volle bewust van de motiverende waarde en de bijdrage tot de jobtevredenheid die uitgaat van een gezellige werkomgeving waar mensen zich thuis voelen. Buro B en Pami mochten er dan ook vooral geen koel en afstandelijk kantoorgebouw van maken, maar een werkomgeving met de uitstraling van een huiselijk gevoel, letterlijk ontworpen op maat van de medewerkers.

Bij JBC is het personeelsbestand 80% vrouwelijk, wat resulteerde in een ‘vrouwvriendelijk gebouw’. De verzamelde informatie werd door de architecten vertaald naar een loftsfeer in vier bouwlagen, met hoge plafonds en grote flexibiliteit voor wat het ruimtegebruik betreft. Een opmerkelijke keuze is ook dat de directie zelf de hoogste verdieping met het mooiste uitzicht weggaf om er het creatieve team samen te brengen, zodat ze er in alle rust en met een inspirerend uitzicht zouden kunnen werken. Zelf namen ze hun intrek op het gelijkvloers, kort bij de bezoekers en de vergaderfaciliteiten. Een ideale wereld, maar best een opmerkelijke wens voor de architecten.

 

In de geest van de lofts in New-York biedt deze nieuwe werkomgeving een ruimtelijke indruk met rijkelijk lichtinval, warm en gebruiksvriendelijk. Ideaal om de creativiteit van de JBCmedewerkers te stimuleren die voortdurend nieuwe modetrends de wereld insturen.